Peppar.fi

Idolerna tog Jakobstad med storm

Över 7000 Österbottningar trotsade kylan för att få en skymt av sina idoler. Det sista stoppet på Idolturnén kan bara stavas på ett sätt: succée.

Det är en och en halv timme kvar innan den första konserten ska börja. Kön till ishallen Kristallen i Jakobstad ringlar redan långa vägar. Några veckors intensiv planering från har äntligen nått sitt mål: Nu är Idolerna här! Dörrarna öppnas och de bästa platserna, framför scenen, tar slut på några minuter.

Idolerna inleder med Black Eyed Peas I got a feeling.
– Wow! Vilken stämning! Hur kan ni vara så laddade redan klockan 14.00?, undrar Olle Hedberg
Det blir Sassa Bodensjö som inleder solonumren. Efter det är det dags för Terjärvs stolthet Elin Blom. Hennes tolkning av Robyns Hang with me får publiken att jubla. Men konserten har bara börjat. Idolerna avlöser varandra på scenen. Repertoaren består av de mest kända låtarna från fredagsfinalerna. Linnea Henrikssons Crazy right now förvandlar hela publikhavet till en stjärnhimmel.

När det har blivit plats på scen för Andreas Weise lever han genast upp till sitt kaxiga rykte. Under låten Higher and higher hinner han både ”låtsas dunka” en av bandets medlemmar i huvudet med sitt mikrofonstativ och åla sig tätt inpå en av körtjejerna. Publiken älskar det! När Geir Rönning vill att han ska tala ut om hur det kommer sig att han fick lämna Let´s dance, försvarar han sig med att härma Tony Irwings poängsättning.
Geir fungerar som konferencier under hela konserten. Han berättar stolt om sitt rekord som den äldsta som tagit sig till final i tävlingen och får folket att sjunga med iRosanna.

Att vinnaren Jay Smith kan sjunga råder det inget tvivel om. Han gör entré i jeans, söndrig t-shirt och en svart-vit skjorta knuten runt höften. Total tystnad råder bland publiken under hans tolkning av Madonnas Like a Prayer. Vinnaren bjuder även rejält på sig själv när han väljer att framföra Lady Gagas Bad romance tillsammans medMinnah Karlsson, trots att han tidigare samma morgon vägrat svara på frågan om romansryktet.
Under kvällen bjuds det på allt från U2 till gamla 60-tals hits. Idolerna sjunger också ett potpurri av alla de låtar de sökte in till tävlingen med. Idoldomaren Andreas Carlssons All i need is you avslutar konserten.

Stort medieuppbåd

Efteråt verkar alla vilja dra i idolerna. Autografer, bilder och intervjuer. 
– Hördes det hur hes jag är?, är det första Olle frågar när Peppar ber om en pratstund. 
– Jag måste ta det jättelugnt med rösten nu, annars går det illa med konserterna jag har nästa vecka. 
Han berättar att de svenska idolerna inte riktigt fattat hur stort intresset för tävlingen är i Finland. 
– Det är helt fantastiskt! Vilket mottagande! Jag har aldrig varit såhär långt norrut i Finland tidigare. För några år sedan var jag i Helsingborg, men det är allt jag sett av landet. 

Helsingborg ja, det är självklart Helsingfors han menar. Visst känner man av att idolerna är trötta. 
– Samtidigt vill vi ju njuta av det här, eftersom det är den sista konserten vi gör tillsammans, säger Minnah. 
Hennes stumpbyxor har gått sönder och hon borde hinna laga dem innan nästa konsert. 
– Egentligen är min stil mer urflippad än såhär. Men jag hoppas kunna ge ut ett eget album snart, och då vill jag byta stil, både musik- och stilmässigt, säger hon hemlighetsfullt. 
Elin Blom är självklart den mest eftertraktade idolen. Yngst och nu på hemmaplan. 
– Idol har varit en otrolig upplevelse. Jag tror inte jag har missat ett enda avsnitt av de tidigare säsongerna. Till en början hade jag svårt att förstå att det faktiskt var jag som stod på scenen, säger hon.
Nu vill hon jobba med eget material och fokusera på skolan. 
– Jag drömmer också om att åka till USA och jobba. Man vet aldrig vad som händer, säger hon och ler.

 

Kvällens outfit: Linnéa, i sin svarta långklänning med fjädrar som framför publikens ögon plötsligt förvandlas till en jumpsuit.
Kvällens miss
: Olle, som tror att Karleby (Kokkola) heter Coca-cola.
Kvällens energi: Elin, som ger gärnet i Pinks Raise your glass.
Kvällens myspys: Daniel, som inte går ut på scenen utan sin gitarr och endast framför ballader.
Kvällens låt: Jay, såklart, med vinnarlåten Dreaming

KÄLLA.



Kommentarer

Kommentera gärna, men allt spam och kommentarer som jag ser stötande raderas. Även reklam raderas, då menar jag även om man gör reklam för sin egen blogg eller vill tipsa om dagens blogg och tävlingar etc. Kom ihåg att oavsett om du är anonym eller inte, så sparas ditt ip-nummer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0