Gammal artikel!

Hittade en riktigt gammal artikel! Från December 2009. Det är alltid kul med gammalt material!

Musik är det som gäller

Med benäget praktiskt bistånd från föräldrar tuffar musikerkarriären försiktigt på. Först när hon gått ut gymnasiet kan hon satsa fullt ut, Sassa Bodensjö, också känd som Sassa Solo.

INGELSTRÄDE. Hon trivs som fisken på estetiska programmet på Nicolaiskolan i Helsingborg. Inriktningen är musik med tonvikt på hårdrock.

— Lärarna är musiker själva och vet vad det handlar om. Det är också jättebra att jag kan få individuella sånglektioner.

Förutom spelningarna med hårdrocksgrupperna Make a mess och Hardrock hounds satsar Sassa Bodensjö på solokarriär som Sassa Solo där musiken lutar åt soul och blues.

— Det har gått ganska bra det här året. Senast framträdde jag på Eric Ruuths kulturhus i Höganäs.

Sassa Bodensjö spelar trummor, gitarr och piano men trivs bäst med att sjunga och spela bas.

— Jag är helt självlärd från början. Några baslektioner har jag tagit för jazzbasisten Jonas Hellborg. Jag tror att jag har varit hans första och enda elev.

Parallellt med musiken har hon sportat mycket. Det började med konståkning och ishockey och fortsatte med handboll. Det var på handbollen som hon träffade systrarna Elin och Amanda Ekblom.

— Make a mess är viktigast för mig. Nu spelar vi ihop för sjätte året i rad och har precis fått en ny gitarrist. Man får räkna med kaos ett tag när vi byter bandmedlemmar men det fungerar redan utmärkt med den nye killen.

I Hardrock hounds har hon varit med i två år.

— Killarna i bandet är äldre, mellan 25 och 38 så jag drar ner medelåldern i bandet rejält, säger hon med ett lurigt leende. Det tuffa utseendet till trots, berättar Sassa att hon, liksom de flesta hårdrockare som hon känner till, innerst inne är en riktig mjukis, och att hon trivs bäst på landet.

Sina första år bodde hon i Mjöhult. Till Ingelsträde skola flyttade hon och familjen 2000. Än så länge är det buss som gäller när hon ska ta sig någonstans men en lägenhet i Helsingborg skulle sitta fint så småningom.

— Det hänger på ekonomi. Så länge jag går i skolan kan jag inte flytta.

Sassa Bodensjö vill livnära sig på musik vad det lider. Om hon tittar i framtidsspegeln utesluter hon inte att hon kommer att behöva bo i London eller någon annan storstad. Men det är det inget hon längtar efter.

— Jag har precis varit i London och tyckte att det var mest kaotiskt där. Jag är ingen storstadsmänniska.

Hon sätter hopp till samarbetet med musikern och producenten från bandet Moderat likvidation, Per Berglund i Malmö, för att utveckla Sassa Solo.

— Efter att ha spelat i många år vill han ta ett nytt steg och att hjälpa fram unga talanger.

Sassa Bodensjö sökte till årets omgång av Idol.

— Jag var så nervös, hade ont i halsen och gjorde ett jättedåligt framträdande. Nästa år ska jag försöka igen.

Om hon skulle kvalificera sig vet hon att både "smörlåtar" och schlager kan komma på fråga.

— Det är inget fel i det. Jag har väldigt bred musiksmak.

I styvpappa Fredric Sikström har hon ett stort stöd.

— Det är han som filmar och lägger ut material på till exempel You tube och My space.

Mamma Heidi promotar, gör utskick och håller koll på mejl.

— Jag har nog fått rösten efter henne. Hon ska ha sjungit väldigt bra en gång. Enligt henne var jag ett mycket skrikigt barn och en dag när hon var hon sur skrek hon till. Då tappade hon rösten och sedan har den inte kommit tillbaka.

 

Musik är Sassa Bodensjös liv. Men innan hon kan satsa fullt ut ska hon gå ut gymnasiet. Just nu går hon det andra året på estetisk linje med musik som huvudämne. SONNY THORESEN

Rädda Nemo är Sassa Bodensjös favoritfilm. Bredvid Nemo-affischen snett åt vänster, nedanför de uppblåsbara gitarrerna, hänger en liten dito på henne. Där är det Sassa Solo med en annan framtoning. Affischen är från Kulturnatten. Apropå att hon byter frisyr lite då och då och just nu har lite punk-look säger Sassa Bodensjö att hon tycker att hon bör passa på nu medan hon är ung, "innan det är för sent". Med det menar hon kanske att med ålder följer en del outtalade förpliktelser.

Ja, det ser lite rörigt ut men jag försökte få till det så bra som möjligt, om ni vill se det lite bättre kan ni ju titta på orginal artikeln HÄR!

Kommentarer

Kommentera gärna, men allt spam och kommentarer som jag ser stötande raderas. Även reklam raderas, då menar jag även om man gör reklam för sin egen blogg eller vill tipsa om dagens blogg och tävlingar etc. Kom ihåg att oavsett om du är anonym eller inte, så sparas ditt ip-nummer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0