I HD.

Sassa Bodensjö har tagit klivet från lokala hårdrocksbandet Make A Mess till att bli soloartist. "Idol"-hösten 2010 blev hennes genombrott och nu tror hon stenhårt på att framtiden betyder både skivkontrakt och en internationell karriär.

Bildmaterial

"Jag gillar att laga mat, men är inte så bra på det", säger Sassa Bodensjö och erbjuder mjölk och pepparkakor till fika.HD/NST SVEN-ERIK SVENSSON

Majsormen Popcorn är faktiskt albino. Han käkar upptinade möss varannan vecka. Nu var det ett tag sedan han åt och snoken är piggare än vanligt. Sassa Bodensjö har haft ormar i halva sitt liv.HD/NST SVEN-ERIK SVENSSON

Sassa Bodensjö gillar att skejta, både i verkligheten och i spelvärlden. Favoritskejtspelet heter "Skate".HD/NST SVEN-ERIK SVENSSON

Visa alla 6 bilder.

Sassa Bodensjö

Namn: Sahar (Sassa) Anari Bodensjö

Född: 1992 i Ystad

Bor: I Ingelsträde med mamma Heidi, styvpappa Fredric, storebror Sebastian Anari Bodensjö. Familjen består också av storasyskonen Kristoffer och Therése Gröhn samt fem månader gamla systerdottern Inez.

Okänd talang: Kan rida westernstyle.

Bäst på: På att "fetchilla" och festa. "Jag är festens höjdpunkt."

Sämst på: Att spela fiol och rita älgar.

Aktuell: "Idol"-turné med premiär 8 januari i Örebro och avslutas 5 februari i Lund.

NÖJE. Det gnistrar över åkrarnas orörda snötäcke. Vägen som leder till Sassa Bodensjös familjehem ringlar snömoddig och snirklig genom landskapet. Framme vid det stora tegelhuset i Ingelsträde är det stilla. Endast några välmatade katter tassar omkring i det mjuka vita. Det är uppenbart att det bor djurälskare i huset invid busshållsplatsen.

– Jag skulle inte kunna leva utan katter.

– Vi har tre stycken, Sillen, Misan och Ghazzy. Och två majsormar och fiskar. Vi hittade Misan i en buske utanför huset, med skabb i öronen och urinvägsinfektion. Hon var bara två veckor och jag blev lite som hennes mamma. Hon är min ögonsten, säger Sassa och pussar den svarta katten som myser i fönsterkarmen.

I höstas var Sassa Bodensjö en av finalisterna i årets omgång av "Idol". Antagen på tredje försöket. Med tuff attityd och piercingar i läppen fick hon fans över hela Sverige. Att hon åkte ur redan första fredagsfinalen är inget hon grämer sig över. När vi träffas ett par dagar före julafton går hon i väntans tider. Skivbolaget Sony har lyssnat på hennes demos och tittat på nytagna bilder och nu ska de komma med ett besked när som helst.

– Nånting kommer det att bli, men vi får se vad och när. Det är stort, alltså. Jag känner att livet har kommit till den punkt där jag märker att det vänder. Det är en häftig känsla, men jag kan inte greppa det. Det är så overkligt.

Sedan hon fick lämna "Idol" har hon tillsammans med producenten Per Berglund och managern Sean Travon jobbat med att spela in låtar och demos. De har också kommit överens om ett nytt "imagepaket". Sassa Bodensjö vill bredda sig, som artist önskar hon tillhöra alla, och då går det inte att vara skejtartjejen med baggy brallor.

– Min image ska vara lite mer spetsig, finare. Den ska vara mer feminin utan att jag ska gå i strumpbyxor hela tiden. Men det ska ändå vara det punkrockiga, fina, förklarar hon.

Hemma, när hon är privat, behåller hon sina pösiga byxor och slappa t-tröjor. När hon sätter igång Xboxen och favoritskejtspelet "Skate" ser hon ut att simma i rätt vatten. Sassa Bodensjö är inte bara bra på musik. Hon kallar sig själv "en riktig gamer" också. Helst spelar hon online på datorn.

– Jag gillar "Assassins Creed". Det är ett historiskt spel. Man klättrar på byggnader och utför lönnmord. Förhoppningsvis får jag trean i julklapp, säger hon och spanar ut mot köket där mamma Heidi Bodensjö just brer sig ett par äggmackor.

Heidi och hennes sambo Fredric Sikström har varit hängivna supportrar till Sassa sedan starten. Utan dem hade dottern förmodligen inte kommit så långt som hon är i dag, bara 18 år gammal.

– Jag har ett så jädra bra stöd här hemma, säger Sassa Bodensjö och fortsätter:

– Det är så sjukt. Allt har verkligen en mening. Hade jag inte börjat spela handboll så hade jag inte träffat Elin Ekblom som fortfarande är min bästa kompis. Då hade hennes pappa Bengt inte satt en bas i mitt knä och uppmuntrat mig att börja spela i Make A Mess. Och då hade jag inte börjat på estetisk linje på Nic och då hade jag inte fått de kontakter jag har i dag. Allt har med kontakter att göra, säger hon i ett enda andetag.

Hon är ödmjuk inför sina spirande framgångar. "Idol"-resan har gett henne hopp om framtiden, ännu fler kontakter och ett igenkänt ansikte. Så här i väntan på beskedet från Sony känner hon en liten smula oro också.

– Jag hoppas jag får möjlighet att flytta hemifrån snart, gå vidare i livet och få lite självständighet. Helst flyttar jag till Helsingborg, men för jobbets skull bor jag gärna i Stockholm. Privat kan det kännas lite jobbigt. Jag bryr mig jättemycket om mina närmaste vänner och jag kan fundera över om jag skulle bli jätteensam om jag flyttade härifrån eller åkte på turné.

"Idol"-tiden har förutom alla erfarenheter gett en stark vänskap. Den Sassa Bodensjö kommit närmast är vinnaren och helsingborgaren Jay Smith. När hans röst hördes i högtalarna i slutmomentet blev det känslosamt för Sassa.

– Jag tänkte "andas lugnt, börja inte gråta, tänk på sminket". Det var så rörande att se en person man bryr sig om bli så glad. När vi andra gick upp på scenen så grät jag. Jay får mig att gråta i tv. Det är helt sjukt, säger hon och rösten bryts igen, om så bara för en millisekund.

Rockern från Ingelsträde har förmodligen också berört. Tidigt i tävlingen lät Sassa tidningen QX berätta att hon är lesbisk. Anledningen är att hon vill vara en förebild för unga tjejer. Responsen har enbart varit positiv.

– Man ska våga vara sig själv, oavsett om man är homosexuell eller inte. Man är bra som man är. Om man är lite osäker kan det vara skönt att ha en förebild. Det har jag i den amerikanska sångerskan Beth Hart som är min största inspirationskälla.

Sassa Bodensjö pausar från skejtspelet och viker upp benen i den svarta skinnsoffan. Framtiden ser ljus ut för hårdrockstjejen som mer och mer börjat nyansera sin sång. Hon drömmer om en internationell karriär och hoppas att en dag kunna livnära sig på musiken. Även om Sony inte skulle nappa nu så har hon en hel månads turné med "Idol"-finalisterna framför sig. Framgångarna är inte över än.

– Turnén är ny för i år, men har funnits i "American Idol" i åratal. Vi får vår chans att nå ut till folket utan tv, utan lång catwalk ut i publiken, utan "Idol"-loggor och sittande publik. Det blir som en riktig konsert. Vi börjar i Örebro med pyroteknik och gud vet vad. Det ska bli fruktansvärt roligt.


Kommentarer

Kommentera gärna, men allt spam och kommentarer som jag ser stötande raderas. Även reklam raderas, då menar jag även om man gör reklam för sin egen blogg eller vill tipsa om dagens blogg och tävlingar etc. Kom ihåg att oavsett om du är anonym eller inte, så sparas ditt ip-nummer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0